Boeing 737-piloten van Ethiopian Airlines konden niet stoppen op de luchthaven

Een voorlopig rapport over het neerstorten van een vliegtuig van Ethiopian Airlines vorige maand zegt dat het vliegtuig meerdere malen werd nosedived voordat het crashte.

Piloten “herhaalde malen” procedures gevolgd door Boeing vóór de crash gevolgd, volgens het eerste officiële rapport over de ramp.

Ondanks hun inspanningen waren piloten “niet in staat om het vliegtuig te besturen”, zei Transportminister Mogma Mogit. Vlucht ET302 stortte neer na het opstijgen vanuit Addis Ababa, waarbij 157 mensen om het leven kwamen.

Het was de tweede crash van een Boeing 737 Max-toestel in vijf maanden. In oktober crashte Lion Air-vlucht JT 610 in de buurt van Indonesië, waarbij alle 189 mensen aan boord om het leven kwamen.

“De bemanning heeft alle procedures herhaaldelijk [uitgevoerd door de fabrikant] uitgevoerd maar was niet in staat om het vliegtuig te besturen”, zei Dagmawit tijdens een persconferentie in Addis Ababa.

“Het was erg jammer dat ze het vliegtuig niet konden terugkrijgen van de hardnekkigheid van het duiken,” zei de luchtvaartmaatschappij in een verklaring.

De 737 Max-vliegtuigfamilie werd aan de grond gehouden na de crash van Ethiopian Airlines, een beweging die meer dan 300 vliegtuigen trof.

Onderzoekers hebben hun aandacht gericht op het Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) – software die is ontworpen om te voorkomen dat de 737 Max vastloopt.

De software reageert wanneer sensoren in de neus van het vliegtuig laten zien dat de jet te scheef klimt, waardoor een vliegtuig kan blokkeren.

Boeing heeft gewerkt aan een upgrade van de MCAS-software sinds de Lion Air-crash in oktober. Het heeft gezegd dat het systeem kan worden uitgeschakeld – waardoor piloten de controle terug kunnen krijgen als er een probleem lijkt te zijn.

Maar de laatste opmerkingen van Ethiopische functionarissen suggereren dat piloten de controle niet konden terugwinnen, ondanks het volgen van procedures aanbevolen door Boeing.

Het voorlopige rapport van de Ethiopische autoriteiten schreef de schuld niet toe aan de crash en gaf geen gedetailleerde analyse van de vlucht.

Maar het suggereerde wel dat Boeing het vliegtuigcontrolesysteem zou herzien en zei dat de luchtvaartautoriteiten zouden moeten bevestigen dat het probleem was opgelost voordat de 737 Max weer in de lucht werd gezet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *